موهبت الهی انتخابات در منظر امام خمینی (ره)
موهبت الهی انتخابات
در منظر امام خمینی (ره)
10 دقیقه (زمان تخمینی مطالعه این متن)
اشاره: «از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد.» (صحیفه امام خمینی، ج4، ص367) این بیان امام خمینی قدسسره ترسیمکننده وسعت حق مردم در تشکیل حکومت اسلامی است. این مبنای الهی امام راحل رضواناللهعلیه، مبتنی بر این منطق قوی است: همچنانکه بدون اراده مردم، تحقق چنین نظامی از محالات است، اداره و ادامه آن نیز مدیون حضور مردم در صحنه و انتخاب آنها است.
در دیدگاه امام قدسسره حکومتهای دیگر و ازجمله نظام سلطنتی چون متکی به اراده و رأی همگان نیست، بیاعتبار است. امام خمینی قدسسره در اوایل پیروزی انقلاب بیش از هر چیزی بر آرای عمومی تأکید داشتند و تصریح کردند: «ماهیت حکومت جمهوری اسلامی این است که با شرایطی که اسلام برای حکومتها قرار داده است، با اتکا به آرای عمومی ملت، حکومت تشکیل شده و مجری احکام اسلام باشد. حکومت جمهوری اسلامی مورد نظر ما، از رَویه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و امام علی علیهالسلام الهام خواهد گرفت و متکی به آرای ملت خواهد گردید. ما تابع آرای ملت هستیم، ملت ما هرطوری رأی داد ما هم از آن تبعیت میکنیم، ما حق نداریم، خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم.» (کتاب آیین انقلاب اسلامی، ج1، ص182)
کلیدواژه: موهبت الهی انتخابات؛ رسالت روحانیون؛ شأن وراثتی انبیاء؛ لیلةالقدر نظام اسلامی؛ انتخابات رئیس جمهوری؛ وصیتنامه امام(ره)
ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.
ضرورت حضور همیشگی مردم
بنیانگذار نهضت اسلامی تا پایان عمر شریفشان بر این مهم تأکید داشتند، همچنانکه در وصیتنامه سیاسی الهی آوردهاند: «وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات چه انتخاب رئیس جمهوری و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب میکنند روی ضوابطی باشد که اعتبار میشود، مثلا در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند چهبسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبرانپذیر نباشد و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسؤول میباشند.»
اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید، در انتخابات مشارکت کنید
من کار ندارم کی رئیس جمهور میشود، به من مربوط نیست، من خودم یک رأی دارم به هرکه دلم میخواهد میدهم، شما هم همینطور. اما اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید که بگویید ما بعد از گذشتن چندین سال زنده هستیم، باید مشارکت کنید. اگر خدای نخواسته از عدم مشارکت شما یک لطمهای بر جمهوری اسلامی وارد بشود، بدانید که آحاد ما که این خلاف را کرده باشیم خدای نخواسته مسؤول هستیم؛ مسؤول پیش خدا هستیم. مسأله، مسأله ریاست جمهور نیست؛ مسأله، مسأله اسلام است؛ مسأله، مسئله قواعد اسلام است؛ مسأله، مسأله حیثیت اسلام است. (صحیفة امام، ج 19، ص 328) قضیه سپردن یک مملکتی است به دست کسیکه اگر ناباب از کار در آید، صدمه به اسلام میزند! اینرا آسان نگیرید. این یک مسأله حیاتی است.» (صحیفه امام، ج15، ص17)
مأموریت ویژه روحانیت انقلابی در شرایط انتخاباتی
در نگاه حضرت امام(ره) در بین اقشار مختلف جامعه، روحانیون یکی از سنگینترین رسالتها را به دوش دارند و اساسا فلسفه وجودی روحانیت شیعه، چیزی جز این رسالت سنگین نیست. این رسالت سنگین همان شأن وراثتی انبیاء است (العُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء) و عبارت است از: تبیینگری، هدایتگری، راهبری جامعه و پیشگامی به سمت اهداف و آرمانهای الهی در جهت استقرار نظام توحیدی و تحقق حاکمیت خدا روی زمین.
در بیان امام راحل (ره) این رسالت سنگین در شرایط انتخابات، ثقالت مضاعفی را برای وارثان انبیاء ایجاد مینماید. این بدان جهت است که به فرمایش امام خامنهای «انتخابات لیلةالقدر نظام اسلامی است» و در انتخابات بهمثابه شب قدر سرنوشتها رقم میخورد، آنهم نه سرنوشتهای فردی که سرنوشت ملی و عمومی کشور. «بعضی از ایام زندگی انسان، این خصوصیت را دارد که سرنوشت بخش عمدهای از زندگی را یا بخشی از زندگی را در آن انسان تعیین می کند. اگر بخواهیم تشبیه کنیم، مثل لیلةالقدر که هر سال، لیلةالقدر برای انسان سرنوشتساز است. هنگام انتخابات هم برای یک ملت، برای یک دورهای، برای برههای سرنوشتساز است. لذا این لحظه را من شخصاً قدر میدانم و توصیه به ملت عزیزمان هم میکنم که قدر بدانند و با رأی خودشان، ارادهی خودشان، همت و خواست خودشان، تکلیف تقنین در چهار سال آینده را إن شاء اللَّه روشن کنند.» (24/ 12/ 1386)
بههمینجهت حضرت امام در وصیتنامه سیاسی الهی خود تأکید ورزیدند: «به جامعه روحانیت مخصوصاً مراجع عظام وصیت میکنم که خود را در مسائل جامعه، خصوصاً مثل انتخابات ریاست جمهوری و وکلای مجلس کنار نکشند وبیتفاوت نباشند.» (صحیفة نور، ج 21، ص 186) همچنین خاطرنشان دارند: «شما [طلاب ]هم مکلفید که مردم را دعوت کنید [به انتخابات]. اینرا آسان نگیرید! این امر سیاسی، به حفظ اسلام مربوط است. (صحیفه امام، ج15، ص17) در قضیه تعیین رئیس جمهور بر همه مکلّفهای ایران واجب است که در این امر دخالت داشته باشند! اگر دخالت نکنند و یک صدمهای به اسلام برسد، یک یک ما مسؤول هستیم. (همان، ص18) در این ایام که مسأله انتخابات رئیس جمهور [است] آن اشخاص که در حوزهها هستند باید دست از کارها بردارند، راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و نقاط دورافتاده و اگر نکنند، فردا مسؤولند پیش خدا. (همان، ص15) [طلاب] مردم را دعوت کنند به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند میکنند این کار را. (همان) باید همه شما [طلاب] همه اشخاصی که در هرجا هستند، با کمال جدیت، مردم را دعوت کنند به دخالت. حفظ [اسلام ]امروز به این است که رئیس جمهورش یک رئیس جمهور صحیح باشد. اگر شماها حاضر نشوید و یک رئیس جمهوری مثل سابق برایتان بتراشند و بازی بدهند همهمان را، همهمان مسؤول هستیم!» (همان، ص16)#
- يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰ ق.ظ