میز اول

تحلیل سیاسی

میز اول

تحلیل سیاسی

بیانیه گام دوم؛
مبناى تحولخواهى و تحولآفرینى

 

 

 

10 دقیقه (زمان تخمینی مطالعه این متن)

 

اشاره: «بیانیه گام دوم انقلاب» سخنى موقتى و موسمى نبوده و نیست، بلکه، سندى راهبُردى است که باید بهمثابه نقشه راه دهههاى آینده آنرا تبیین و در آن تأمل کرد. باید بهدنبال برنامهریزى بلندمدت براساس آن بود و مبتنى بر آن طرحى را براى آینده بسازیم و عملیاتى کنیم. از هماکنون تا سالهاى سال و تا ظهور دولت یار عجل الله فرجه الشریف، باید هر یک از بندهاى این بیانیه را در دستور کار خویش قرار دهیم و تمام مطالعات و فعالیتهاى خود را در راستاى آن، صورتبندى نماییم.

     کلیدواژه: بیانیه گام دوم؛ تحولخواهى؛ تحولآفرینى؛ تحول؛ حلقههاى میانى؛ تشکّلهاى دانشجویى

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

تحولخواهى و تحولآفرینى ؛ رسالتى بزرگ در گام دوم انقلاب

مسأله تحول‌خواهى و تحول‌آفرینى نیز از این قاعده مستثنى نیست و رهبر معظم انقلاب در بیانى از جنس بیانیه گام دوم این مطلب را چنین خاطرنشان کردند: «مشکلات را با یک حرکت عادى نمى‌شود برطرف کرد، با این حرکت معمولى عادى که در کار اداره‌ى حکمرانى کشور هست نمى‌شود، یک حرکت فوق‌العاده، یک حرکت جهشى، یک حرکت ابتکارى لازم است. باید نوآورى وجود داشته باشد و این کار باید انجام بگیرد. این جزو مسلّماتِ این دوره‌ى از انقلاب است براى گام دوّم.» (21/02/1400)

بنابراین در مسأله تحول‌خواهى و تحول‌آفرینى باید بعد از برقرارى نسبت مفهومى و معنایى این مطالبه مهم رهبر معظم انقلاب با بیانیه گام دوم، طبق برنامه اجرایى بیانیه، در جهت تحول‌خواهى و تحول‌آفرینى حرکت نماییم. چراکه با دقت در تعریف رهبر معظم انقلاب از تحول درمى یابیم که موضوع تحول که معظم‌له بیان کردند در حقیقت تفصیل، تشریح و تذییلى بود از بیانیه گام دوم و ایشان با ادبیات بیانیه گام دوم، در تعریف تحول بیان داشتند: «مقصود ما از تحوّل، ایجاد یک حرکت جهشى و جهادى است در همه‌ى بخش‌هاى ادارى کشور و بخش‌هاى حکمرانى کشور و هم‌چنین در بخش‌هایى از سبک زندگى عمومى و... و به‌طور خلاصه، حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسى انقلاب و نوآورى در شیوه‌ها و روش‌ها و کارکردها.» (همان)

 

جریانهاى حلقههاى میانى ؛ نقطه آغاز تحولخواهى و تحولآفرینى

ایشان در بخشی از بیانات‌شان مورخ 1/3/1398، در خصوص بیانیه، فرمایشى محورى ایراد کردند که مى‌توان آن‌را به‌مثابه تکمله بیانیه گام دوم دانست و در واقع مى‌توان گفت، اصل بیانیه توصیفى تبیینى است، و این سخنرانى 16 رمضان، نسخه عملیاتى آن است. ایشان در تبیینى ابتکارى، راهکار عملى تحقق بیانیه گام دوم را برعهده «جریان‌هاى حلقه‌هاى میانى» معرفى کردند.

جریان‌هاى حلقه‌هاى میانى به‌عنوان نقطه آغاز در مسأله تحول‌خواهى و تحول‌آفرینى، یعنى گروه‌هاى فعال بین دولت و مردم؛ جوانانى که از جنس خود مردم‌اند و با سازماندهى استعدادهاى مردمى، شبکه‌سازى در سطح منطقه‌اى و ملى و تصمیم‌سازى براى مدیران محلى، زمینه مشارکت مردم در اداره کشور و تحقق حداکثری رکن جمهوریت نظام را فراهم مى‌آورند. این نکته در حقیقت ارائه شیوه‌ى اجرایى شدن مسأله تحول‌خواهى و تحول‌آفرینى، مبتنى بر بیانیه گام دوم است.

امام خامنه‌اى در تبیین رسالت جریان‌هاى حلقه‌هاى میانى مى‌فرمایند: «در هر برهه‌اى از زمان راهکارهاى عملى مورد نیاز است. این‌راهکارهاى عملى، احتیاج دارد به هدایت، تمرکز، پیگیرى، فعّالیت پى درپى و لحظه‌به‌لحظه براى این‌که بتواند این کاروان عظیم جامعه را و مهم‌تر از همه جوان‌هاى جامعه را به پیش ببرد. این کارِ چه کسى است؟ این تمرکز، این ایجاد برنامه‌ى کار، پیدا کردن راهکار، ارائه‌ى راهکار، برنامه‌ریزى، به‌عهده‌ى چه کسى است؟ این به‌عهده‌ى «جریان‌هاى حلقه‌هاى میانى» است.

این، نه به‌عهده‌ى رهبرى است، نه به‌عهده‌ى دولت است، نه به‌عهده‌ى دستگاه‌هاى دیگر است؛ بلکه به‌عهده‌ى مجموعه‌هایى از خود ملّت است که خوشبختانه امروز ما این‌را کم هم نداریم. ما نخبه‌هاى فکرى در زمینه‌هاى گوناگونِ مورد نیاز در میان جوانان، در میان مسؤولین خودمان داریم. این‌ها مى‌توانند بنشینند برنامه‌ریزى کنند و هدایت کنند. تشکّل‌هاى دانشجویى از این قبیل‌اند، مجموعه‌هاى باتجربه و فعّال در زمینه‌هاى فرهنگى و فکرى و مانند این‌ها از این قبیل‌اند. هر که هم در این زمینه‌ها فعّال‌تر باشد، مؤثّرتر است؛ یعنى زمام کار دست کسانى است که فعّالیت کنند؛ تنبلى وبى‌حالى و کسالت و مانند این‌ها به درد نمى‌خورد.» (نک: 01/03/1398)

 

نمونههایى از فعالیتهاى جریانهاى حلقههاى میانى

(1) تشکیل گروههاى فعال فرهنگى و سیاسى

امام خامنه‌اى در ادامه تبیین «جریان‌هاى حلقه‌هاى میانى» فرمودند: «نمونه‌هایى از کارهایى که مى‌تواند نسل جوان را در نقش و شأنِ محور بودنِ حرکت عمومى جامعه کمک کند و ظرفیت لازم را به آن‌ها بدهد، عبارت است از: یکى تشکیل کارگروه‌هاى فرهنگى است. کارگروه‌هاى فرهنگى در سراسر کشور و در مساجد یکى از کارها است. این «آتش به اختیار» که من چندى پیش گفتم، مربوط به این مجموعه است، یعنى مجموعه‌هاى فعّال در زمینه‌هاى فرهنگى که این‌ها مى‌توانند تأثیرگذارى عمیقى داشته باشند.

یک کار دیگر، تشکیل گروه‌هاى فعّالیت سیاسى است؛ نشستن، تحلیل سیاسى کردن، حوادث سیاسى را شناختن، فهمیدن، منتقل کردن، این یکى از آن کارهاى بسیار اساسى است که حرکت عمومى جامعه را تسریع مى‌کند و شکل مى دهد.

(2) برگزارى کرسىهاى آزاداندیشى

تشکیل میزگردها و کرسى‌هاى آزاداندیشى در دانشگاه‌ها که بنده مکرّر تأکید و توصیه کرده‌ام؛ منتها همین طور که گفتم همه‌ى این حرکت‌ها باید منضبط باشد؛ با انضباط، با پیش‌بینى، با مطالعه‌ى خوب از سوى افرادى که صاحب ذهن فعّال و زبان گویا هستند راه بیفتد؛ این‌ها حتماً کمک مى‌کند، تأثیر مى‌گذارد.

(3) ایجاد گروههاى نهضتى در ارتباط با مسائل بینالملل

یک راهکار دیگر تشکیل گروه‌هاى نهضتى در ارتباط با مسائل بین‌الملل و مسائل جهان و مسائل جهان اسلام است. گروه‌هایى تشکیل بشوند و این کارها را دنبال بکنند: مسائل غزّه، مسائل فلسطین، مسأله‌ى یمن، مسأله‌ى بحرین، مسائل مربوط به مسلمان‌هاى میانمار، مسائل مربوط به مسلمان‌هاى اروپا و.... در رابطه‌ى با این حوادث و حوادث منطقه یک مجموعه‌ى دانشجویى مى‌تواند فعّال بشود.

(4) تشکیل گروههاى علمى و همکارى با مراکز علمى

یک راهکار دیگر تشکیل گروه‌هاى علمى و همکارى با مراکز علمى است.

(5) همکارى با شرکتهاى دانشبنیان براى کار اقتصادى

یک راهکار دیگر همکارى با شرکت‌هاى دانش‌بنیان و کار اقتصادى است. یک راهکار بسیار مهم دیگر کارهاى خدماتى است؛ یعنى همین کارهاى گروه‌هاى جهادى که مى‌روند به این مناطق مختلف که یکى از بهترین کارهاى دانشجویى است؛ هرچه این‌ها توسعه پیدا کند و تقویت بشود و جهت‌دارتر و هدف‌دارتر بشود بهتر است؛ این‌ها تقویت جسم و روح و ایجاد آن حرکت عمومى است.

(6) گزارش مفاسد به مسؤولین

راهکار بعدى، فعالیت‌هاى اطلاعاتى مردمى است. خیلى از کارهایى که دستگاه‌هاى اطّلاعاتى ما یا نمى‌توانند انجام بدهند یا به دلایل مختلفى لابه‌لاى کارها مى‌ماند، گاهى به‌وسیله‌ى عناصر هوشیار و آگاه اطّلاع‌رسانى مى‌شود و تأثیر مى گذارد. به خود ما گاهى اطّلاع‌رسانى شده، تأثیر کرده و دنبال شده و کارهاى مثبتى انجام گرفته. فرض کنید اطّلاع‌رسانى یک سوء استفاده در زمینه‌ى قاچاق، در زمینه‌ى واردات گوناگون؛ مجموعه‌هایى مى‌توانند در این زمینه‌ها فعّال باشند.

(7) فعالیتهاى اجتماعى و جهادى

فعالیت‌هاى اجتماعى، مثل همین کارهایى که گفتم در زمینه‌ى هفت‌تپّه و مانند این‌ها که بچّه‌هاى دانشجو انجام دادند، کارهاى بسیار خوبى است. کارگروه‌هایى که ممکن است به هم مرتبط هم نباشند امّا بایستى هدایت بشوند، باید برنامه‌ریزى بشود. همه‌ى این کارها باید به‌وسیله‌ى جوان‌ها برنامه‌ریزى بشود. البتّه همه‌ى این‌ها هم بایستى با الهام‌گیرى از آن جهت‌گیرى کلّى که عرض کردم یعنى در جهتِ رسیدن به جامعه‌ى اسلامى و تمدّن اسلامى است. در همه‌ى این کارها، آن برنامه‌ریزان، آن مراکز برنامه‌ریزى و هدایت -که گفتیم حلقه‌هاى میانى باید آن‌را انجام بدهند- باید به آن جهت‌گیرى توجّه داشته باشند.» (نک: همان)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۱۰ ب.ظ
  • میز اول