تکرارپذیرى حماسه فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس
تکرارپذیرى حماسه
فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس
(به مناسبت سوم خرداد؛ سالروز حماسه آزادى خرمشهر و روز مقاومت و پیروزى)
10 دقیقه (زمان تخمینی مطالعه این متن)
اشاره: مصاحبهگر تلویزیون، دوتا نقشه ایران دستش گرفته بود و آنرا در کوچه و خیابان به مردم رهگذر نشان مىداد و مى پرسید: «ببخشید! مىشه بگید این دوتا نقشه با هم چه فرقى دارند؟» آن رهگذر هم نگاهى به دوتا نقشه انداخت و با قیافهاى متفکرانه ابروهاشو بالا مىانداخت و مىگفت: «اُووم، ظاهراً که هیچ فرقى با هم نمىکنند!» اما چرا؛ این دو نقشه با هم فرق داشتند، گوشه جنوبغربى یکى از این نقشهها، «خرمشهر» نداشت. شهرى در انتهایىترین نقطه استان خوزستان، در محل تلاقى رودخانههاى اروندرود و کارون و در ناحیهاى باتلاقى و پست در دلتاى رودخانه اروندرود با مساحتى فقط بیستوسه کیلومتر مربع.
سؤال اینجاست که چه شد آزادى این شهر کوچک در سوم خرداد 1361، پس از 576 روز اشغال، تبدیل به نقطه عطف تاریخ ایران شد؟ در حافظه تاریخى ملت ایران ماند؟ و امام راحل فرمایشى تاریخى براى آن گفتند که: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؟ در یک کلام «راز عظمت و ماندگارى عملیاتهای بیتالمقدس و آزادسازى خرمشهر، در حماسى بودن آن است.»
کلیدواژه: فتح خرمشهر؛ حماسه؛ حماسه اقتصادى؛ دولت جوان حزباللهى؛ انتخابات
ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.
مفهومشناسى «حماسه»
«حماسه» در لغت از واژه «حمس»؛ بهمعناى شجاعت، دلاورى و افتخارآفرینى است. (تاجالعروس، ج 8، ص 249)؛ حماسهآفرینى یعنى اقدام شجاعانه و دلاورانه و خارج از عرف معمول انجام دادن. به تعبیر شهید مطهرى: کلمه «حماسه» به معنى شدت و صلابت است و گاه به معنى شجاعت و حمیّت، استعمال مىشود. مثلاً اشعار حماسى مفاهیمى دارند که از آن بوى غیرت، شجاعت، ایستادگى، مقاومت، مردانگى و جوانمردى مىآید، شعرى است که روح را تحریک مىکند و به هیجان مىآورد، مثلاً:
تن مُرده و گریه دوستان / به از زنده و طعنه دشمنان
مرا عار آید از این زندگى / که سالار باشم کنم بندگى
نثر حماسى نیز چنین است، مثلاً در جنگ صفین وقتى سپاهیان معاویه آب فرات را بر لشگریان مولا مىبندند و حضرت بعد از آنکه دیدند با گفتگو و مذاکره مسأله حل نمىشود و مخیر شدند بین اینکه یا باید اصحابش از تشنگى از پا در بیایند و یا باید جنگید، جنگى که دشمن شروع کرده است، در مقابل جمعیت، با ناراحتى مىایستند و یک خطبه چند سطرى مىخوانند. مىفرماید: «قَدِ اسْتَطْعَمُوکُمُ الْقِتَالَ» اینها گرسنه جنگند و از شما غذا مىخواهند اما از دم شمشیر. «فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِیرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّیوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ»اى لشکریانم! نمىگویم بروید بجنگید، بروید یکى از این دو راه را انتخاب کنید: یا تن به ذلت بدهید که آب را ببرند و شما نگاه کنید، یا اینکه این تیغها را از خون این ناکسان سیراب کنید تا خودتان سیراب شوید. «فَالْمَوْتُ فِى حَیاتِکُمْ مَقْهُورِینَ وَ الْحَیاةُ فِى مَوْتِکُمْ قَاهِرِینَ» (نهجالبلاغة، خطبه51) زندگى این است که بمیرید ولى فائق باشید و مُردن این است که زنده باشید ولى توسرىخور. این سخنان آنچنان هیجان ایجاد کرد که یاران حضرت در کمتر از دو ساعت، دشمن را از شریعه فرات دور کردند. (نک: حماسه حسینى، ج1، ص116)
انواعپذیرى حماسه
حماسه انواعپذیر است. حماسه نظامى، حماسه سیاسى، حماسه اقتصادى و.... بهطور کلى هر عرصهاى که قابلیت تبدیل شدن به عرصه جهاد و مبارزه با دشمن را داشته باشد، آن عرصه زمینه مستعدى براى حماسهآفرینى هم خواهد بود. بنابراین در هر عرصهاى که دشمن به ما حمله مىکند، اعم از جنگ سخت، جنگ اقتصادى و جنگ نرم، آنجا جایى براى حماسهآفرینىِ حماسهآفرینان است.
نکته مهم اینجاست که همانطور که حماسه خرمشهر، مقدمه و زمینهاى داشت به نام عملیات بیتالمقدس؛ و این عملیات هم فرماندهان جوانى مثل شهید صیاد شیرازى، شهید حسن باقرى و... داشت؛ حماسههاى دیگر هم براى تحقق، نیازمند مقدمات و مُعِدات هستند. مقدماتى مثل تاکتیکهاى عملیات بیتالمقدس و معداتى مثل فرماندهان از جنس جوانان مؤمن انقلابى.
حماسه اقتصادى و عملیات بیت المقدس اقتصادى
بهطور مثال «حماسه اقتصادى» یعنى برونرفت وضعیت اقتصادى کشور از شرایط تکانشپذیرىهایى مثل تحریم، تغییرات قیمت نفت و کاهش ارزش پول ملى در برابر دلار؛ و رسیدن اقتصاد کشور روى نقطه ثبات و اقتدار.
زمینههاى این حماسه و به تعبیرى عملیات بیتالمقدس اقتصادى، عبارت است از این تاکتیکها: باور و التزام به اصل اقتصاد مقاومتى، اعتقاد بهوجود جنگ اقتصادى از سوى دشمن و عزم جدى براى ورود به عرصه جهاد اقتصادى، تمرکز بر خنثىسازى تحریمها بجاى رفع آنها، عزم ملى براى رونق تولید و اصلاح کیفیت کالاهاى داخلى، نهضت خوددارى از مصرف کالاهاى خارجى و خرید کالاى داخلى در راستاى رونق اشتغال در کشور، تلاش براى رهائى کشور از وابستگى به فروش نفت، باور به مؤثر بودن گامهاى مثبت تک تک افراد در حل مشکلات اقتصادى جامعه، نظارت مؤثر بر روند سلامت فعالیتهاى اقتصادى جامعه، آگاهى لازم در زمینه اهمیت سلامت نظام اقتصادى در تحقق پیشرفت و تعالى جامعه، همراه و همرنگ با مردم زندگى کردن مسؤولین کشور، دورى گزیدن از زى اشرافى، و مسابقه تجملگرایى و مصرفگرایى، بهینهسازى الگوى مصرف و اجتناب از اسراف، حفظ محیط زیست و منابع طبیعى خداداد کشور و.... تفصیل کامل این تاکتیکها را فرمانده کل قوا سالها است که در بستههاى سیاستهاى کلى نظام در حوزه اقتصاد ابلاغ کردهاند.
عملیات «فتح المُبین» مقدم بر عملیات «بیت المقدس»
اما نکته بسیار مهم اینجاست؛ قبل از عملیات بیتالمقدس که از دهم اردیبهشت تا سوم خرداد 1361 انجام شد، عملیات «فتحالمبین» بود که از دوم فروردین تا دهم فروردین 1361 به وقوع پیوست. به این تشابه که ملت حماسهآفرین ایران، قبل از عملیات بیتالمقدس اقتصادى، باید حماسهاى فتحالمبینى را رقم بزنند و با انتخابات پُرشور و صحیح خود، «دولت جوان حزباللهى» را بر سرکار بیاورد، دولتى که وارثان حقیقى سرداران جوان دفاع مقدساند و رنگ و بوى صیاد شیرازىها، حسن باقرىها، متوسلیانها، همتها، باکرىها، خرازىها، زینالدینها، کاظمىها و حاج قاسم سلیمانىها را داشته باشند.
تاکتیکهاى اصلى در حماسه فتح المبین انتخابات
در عملیات فتحالمبین انتخابات، ملت ایران باید رئیس دولتى را بر سر کار بیاورند که به تعبیر فرماندهى کل قوا، «داراى کفایت و مدیریت، با ایمان، لبریز از امید و معتقد به توانمندىهاى داخلى باشد چراکه اگر مسؤولین دولتى ناامید باشند کارى از پیش نمىرود. فردى که معتقد است نمىتوان از لحاظ دفاعى، سیاسى، اقتصادى و تولیدى کارى در داخل انجام داد، لایق حکمرانى بر مردم نیست. کسانى باید بر سر کار بیایند که معتقد به مردم و جوانان باشند، عنصر جوان را قدر بدانند، عملکرد انقلابى داشته باشند و حقیقتاً عدالتخواه و ضدفساد باشند. چنین دولتى پس از روى کار آمدن مىتواند با گماردن صدها مدیر جوان و مؤمن در مدیریتها کار کشور را سامان دهد.»(21/02/1400) اینجا است که عمق این فرمایش امام خامنهاى بیش از پیش قابل درک مىگردد: «خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامى، در میدانى که از جنگ نظامى سختتر است.» (03/03/1395)#
- سه شنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۰۶ ب.ظ