میز اول

تحلیل سیاسی

میز اول

تحلیل سیاسی

رمز پیروزى تغییر نکرده است‌

سه شنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۰۸ ب.ظ

رمز پیروزى
تغییر نکرده است

 

 

 

10 دقیقه (زمان تخمینی مطالعه این متن)

 

اشاره: وقتى در نرمافزار آثار امام خمینى رضواناللهعلیه، کلمه «وحدت کلمه» جستجو مىکنیم، مىبینیم ایشان بیش از چهارصد و شصت مرتبه (قریب به پانصد بار) روى اصل «وحدت کلمه» تأکید ورزیدهاند. بهعنوان نمونه معظمٌله فرمودند: «این پیروزى تا اینجا به واسطه وحدت کلمه بوده است... باید همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزى است؛ و این رمز پیروزى را از دست ندهیم و خداى نخواسته شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند. (صحیفه امام، ج6، ص9) کسىکه این اجتماع را بخواهد که به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض (صحیفه امام، ج6، ص81)

     کلیدواژه: رمز پیروزى؛ وحدت کلمه؛ انتخابات

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

«وحدت کلمه» در منظومه اندیشههاى امامین انقلاب

این تأکید و اصرار امام راحل تا آخرین روزهاى حیات طیبه ایشان ادامه داشت و در وصیت‌نامه سیاسى الهى ایشان این دغدغه مانند خورشید مى‌درخشد: «بى تردید رمز بقاى انقلاب اسلامى همان رمز پیروزى است؛ و رمز پیروزى را ملت مى‌داند و نسل‌هاى آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلى آن:انگیزه الهى و مقصد عالى حکومت اسلامى ؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه براى همان‌انگیزه و مقصد.

اینجانب به همه نسل‌هاى حاضر و آینده وصیت مى‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این‌انگیزه الهى را که خداوند تعالى در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این‌انگیزه که رمز پیروزى و بقاى آن است، فراموشى هدف و تفرقه و اختلاف است. بى‌جهت نیست که بوق‌هاى تبلیغاتى در سراسر جهان و ولیده‌هاى بومى آنان تمام توان خود را صرف شایعه‌ها و دروغ‌هاى تفرقه‌افکن نموده‌اند و میلیاردها دلار براى آن صرف مى‌کنند.» (صحیفه امام، جلد21، ص 404 )

این موضوع تا آن‌جا در منظومه اندیشه امام راحل محرز بود که امام خامنه‌اى حفظهالله در بیست‌وششمین سالروز رحلت حضرت امام (سال 1394) در سخنرانى‌اى تاریخى با موضوع «نفى جریان تحریف خط امام و تبیین اصول هفتگانه امام خمینى(ره)» آخرین اصل از این اصول را مسأله وحدت معرفى کردند: «یکى دیگر از خطوط اصلى تفکّر امام و راه امام و خطّ امام - این مطلب آخرى است که عرض مى‌کنم - مسأله‌ى وحدت ملّى است و توجّه به توطئه‌هاى تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ى بر اساس مذهب، شیعه و سنّى ؛ چه تفرقه‌ى بر اساس قومیت‌ها، فارس و عرب و ترک و کُرد و لُر و بلوچ و امثال این‌ها. تفرقه‌افکنى یکى از سیاست‌هاى قطعى دشمن بود و امام بزرگوار ما از اوّل بر روى وحدت ملّى و اتّحاد آحاد ملّت، یک تکیه‌ى کم‌نظیر داشت که این یکى از خطوط است. امروز ما این خط را هم باید دنبال بکنیم.» (14/03/1394)

 

سعهى مفهومى و مصداقى «وحدت کلمه» در اندیشه امامین انقلاب

امام خمینى رضواناللهعلیه و امام خامنه‌اى حفظه الله، به وحدت داخلى (درون مرزى) و نیز به وحدت خارجى (برون مرزى) مى‌اندیشند. وحدت مورد نظر امامین انقلاب را مى‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1)   وحدت کلمه ملت ایران- که منجر به پیروزى و بقاء و اقتدار انقلاب و نظام جمهورى اسلامى شده است-.

2)   وحدت دولت و ملت.

3)   وحدت اجزا و عناصر حکومت اسلامى (وحدت قواى سه‌گانه، وحدت ارتش و سپاه، وحدت حوزه و دانشگاه و...).

4)   وحدت کلمه امت اسلامى و جهان اسلام.

5)   وحدت کلمه مستضعفین جهان (که امام این وحدت را «حزب جهانى» نامیدند.)

6)   وحدت کلمه همه‌ى انسان‌ها- امام(ره) درباره وحدت کلمه بین‌المللى انسان‌ها فرمودند: «همه ملل دنیا با هم متّحد شوند و یک امّت بزرگ پدید آورند.» (درسهایى از وصیتنامه امام خمینى (ره) ؛ محمد شفیعى مازندرانى) -.

 

توحید کلمه در سایه کلمه توحید

ساز و کار ایجاد و بقاء وحدت کلمه، کلمه توحید است. مرحوم کاشف الغطاء فرمود: «بُنِى الإسلامُ عَلى کَلِمَتَین، کَلِمةُ التّوحید و تُوحیدُ الکَلِمة» -اسلام بر دو پایه استوار شده است: کلمه توحید و توحید کلمه-. با تحقق این دو رکن و اساس، اسلام پایدار مى‌ماند و مسلمین عزت مى‌یابند. (کتاب اخلاق فرماندهى، آیت الله مظاهرى) در واقع توحید کلمه و کلمه توحید؛ دو چالش انقلاب در مسیر تمدن اسلامى است. کلمه توحید یعنى این‌که باور کنیم همه بنده یک خدا هستیم و او مالک، ربّ، مدبّر و زمامدار عالم هستى است. اساسا توحیدى که خروجى آن وحدت کلمه نباشد؛ توحید واقعى نیست.

 

حضور و مشارکت حداکثرى در انتخابات؛ بارزترین شاخص «وحدت کلمه»

با توجه به اهمیت حیاتى انتخابات و تأثیر شگرف آن بر تمام مؤلفه‌هاى حیاتى کشور عزیزمان ایران اعم از عزت ملى، امنیت ملى، اقتدار ملى، پیشرفت اقتصادى و در یک کلام «ایران قوى»، مى‌توان با صراحت گفت اصلى‌ترین و بارزترین تجلى رمزِ پیروزى وحدت کلمه، حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات است. به فرمایش رهبر معظم انقلاب: «ملّت عزیزمان انتخابات را نماد وحدت ملّى قرار بدهند... آنچه مهم است آینده‌ى نسل ما است، آنچه مهم است نظام با عزّت اسلامى در کشور است؛ این‌ها مهم است، این‌ها را بایستى در نظر بگیرند و به‌معناى واقعى کلمه در کنار هم باشند. البتّه سلیقه‌ها مختلف است؛ اختلاف سلیقه هست، اختلاف بینش سیاسى هست، اختلاف قومیت‌ها هست، اختلاف مذاهب هست؛ این‌ها هیچ اشکالى ندارد؛ هم قبلاً بوده، هم حالا هست، هم بعدها خواهد بود؛ این‌ها اشکالى ندارد لکن این‌ها باید وحدت ملّى را به هم نزند.» (01/01/1400)

 

هفت مقدمه تحقق رمزِ پیروزى «وحدت کلمه»

امیرالمؤمنین علیهالسلام در بخشى از «خطبه قاصعه» هفت مقدمه و پیش‌نیاز مؤثر در پیروزى بر دشمنان را چنین بیان فرموده‌اند: «فَانْظُرُوا کَیفَ کانُوا حَیثُ کانَتِ الْأَمْلاءُ مُجْتَمِعَةً، وَ الْأَهْواءُ مُؤْتَلِفَةً، وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً، وَ الْأَیدِى مُتَرادِفَةً وَ السُّیوفُ مُتَناصِرَةً، وَ الْبَصائِرُ نافِذَةً، وَ الْعَزائِمُ واحِدَةً؛ أَلَمْ یکُونُوا أَرْباباً فِى أَقْطَارِ الْأَرَضِینَ، وَ مُلُوکاً عَلَى رِقابِ الْعالَمِینَ؟» (نهج البلاغه، خطبه 192)

در تاریخ قوم بنى اسرائیل بیندیشید، زمانى که به این دلائل بر شهرهاى بزرگ زمین مسلط بودند و بر جهان حکومت مى کردند:

1. جمعیت‌شان متفق و متحد (کانَتِ الْأَمْلاءُ مُجْتَمِعَةً)،

2. خواست‌شان هماهنگ (وَ الْأَهْواءُ مُؤْتَلِفَةً)،

3. اندیشه‌شان معتدل (وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً)،

4. دست‌هایشان پشتیبان هم (وَ الْأَیدِى مُتَرادِفَةً)،

5. شمشیرهایشان یار و کمک یکدیگر (وَ السُّیوفُ مُتَناصِرَةً)،

6. بصیرت‌هایشان ژرف و نافذ و اثربخش (وَ الْبَصائِرُ نافِذَةً)،

7. عزم و ارادهایشان یکى (وَ الْعَزائِمُ واحِدَةً).#

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۰۸ ب.ظ
  • میز اول