میز اول

تحلیل سیاسی

میز اول

تحلیل سیاسی

نمایش جدید رافایل گروسی
برای تداوم سیاست مهار حداکثری

 

 

5 دقیقه (زمان تخمینی مطالعه این متن)

 

 

اشاره: دور ششم مذاکرات وین، پنجشنبه ۲۰خرداد انجام خواهد شد. برخی صاحبنظران این دور از مذاکرات را مهمتر از دور قبل ارزیابی میکنند. اینبار اما ظاهراً قرار است رافائل گروسی به کمک اروپاییها بیاید تا آنها با یکنمایش مضحک بتوانند صحنه را بهنفع خود برگردانند و سایه مذاکره را - درصورت احیای برجام- بر سر ایران نگاه دارند. این مقاله به تبیین این اقدامات میپردازد.

     کلیدواژه: رافایل گروسی؛ مذاکرات وین؛ پلیس خوب؛ پلیس بد؛  مهار حداکثری؛ فشار حداکثری؛ آژانس هستهای؛ راهبرد مقاومت فعال

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

جزییاتی از این بازی جدید آژانس

در بازی جدیدی که گروسی بازیگر آن است، قرار است وی به نمایندگی پنهان از سوی آمریکا با ایفای نقش پلیس بد، گزارشهایی مبهم و تهدیدساز را بر علیه ایران ارائه کند و از قصد خود برای صدور قطعنامهای ضد ایرانی سخن بهمیان آورد، آنگاه سه کشور اتحادیه اروپا(که خود بانی صدور این قطعنامه بودهاند!) در نقش پلیس خوب و با ژست همکاری و همراهی، مدعی شوند که برای نجات مذاکرات برجام و عدم اخلال در فرایند مذاکرات، صدور چنین قطعنامهای را در دستور کار قرار نخواهند داد تا بهخیال خود، صداقت خود و التزام خود را در پایبندی به برجام نشان دهند. آنگاه آمریکا نیز بر این امر صحه گذاشته و آن را تایید کند.

       در این باره چند نکته گفتنی است:

اول-در حالی که آمریکا در جریان ۵ دور مذاکرات اخیر، با لجاجت و سرسختی مذاکرات ایران و ۴+۱ را با اختلال مواجه کرده است اکنون درصدد است در یک سناریوی جدید با بهکارگیری آژانس و رافائل گروسی با قیافه حقبهجانب، توپ را در زمین ایران بیندازد.

دوم- ادعاهای مطرحشده توسط آژانس مربوط به اطلاعات مشکوک و مبهم بیست سال قبل، در باره پیدا شدن نشانههایی از اورانیوم در سه سایت هستهای است که بارها در باره آن صحبت شده و پرونده آن مختومه گردیده است. طرح این موضوع درآستانه دور جدید مذاکرات وین، هدفی جز بهانهدادن و قدرت مانوربخشیدن به اروپا و آمریکا ندارد.

سوم- هدف از طرح پرونده جدید این است تا شاید بتوانند تهران را وادار به مذاکرات جدید برسر برجامهای ۲ و ۳ ( موشکی و منطقهای) کنند و سایه مذاکره را همچنان بهعنوان پروژه دائمی، برسر ایران نگاه داشته و با تداوم سیاست چماق و هویج اهداف خود را پیش ببرند سیاست «مهار حداکثری» ایران را که روی دیگر سکهی «فشار حداکثری» است، تداوم ببخشند.

چهارم- سادهاندیشی است اگر گمان کنیم سازمان آژانس هستهای استقلال دارد. رفتار اینسازمان و رییس آنرا در چارچوب سناریوی طراحیشده آمریکا و تروئیکای اروپایی است. سه ضلع *آمریکا و رژیم صهیونیستی و *سه کشور اروپایی و *آژانس هستهای؛ اکنون کوشش میکنند با اجرای ایننمایش، صداقت! خود را نمایش دهند. بنابراین مسئولان سیاست خارجی و مذاکرهکنندگان ارشد نباید دچار انفعال و ذوقزدگی شوند و فریب اینبازی خبیثانه را بخورند.

پنجم- «راهبرد مقاومت فعال» باید همچنان راهبرد ایران در همه عرصهها و از جمله در میدان نبرد دیپلماتیک باشد و از سوی مسئولان پیگیری شود.#

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰ ق.ظ
  • میز اول