میز اول

تحلیل سیاسی

میز اول

تحلیل سیاسی

کشاورزى را تقویت کنید

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴ ق.ظ

در محضر ولایت

 

کشاورزى را تقویت کنید

 

بهمناسبت روز جهاد کشاورزی

 

اهمیت کشاورزى

امام خمینی(ره): اگر زراعت خودمان، کشاورزى خودمان نتواند کفاف براى خودمان باشد و دستمان پیش آمریکا و امثال آمریکا براى ارزاقمان دراز باشد، ما وابسته خواهیم بود (و) نمىتوانیم کارى انجام بدهیم. آنوقت در جهات سیاسى هم باید وابسته بشویم.(صحیفه امام، ج 10، ص 366)

کشاورزان در هر کشورى که مثل کشور ما باشد، اصل در امور هستند. ما اگر از حیث کشاورزى خودکفا نشویم و دستمان پیش قدرتهاى دیگر دراز بشود و بهعبارت دیگر گدایى کنیم از آنها یا فرض کنید که پول هم بدهیم به آنها، لکن وابستهایم. کشاورزان عزیز مىتوانند ایران را از وابستگى در این بعد نجات بدهند و اینرا یک عبادت شرعى حساب کنند و عبادت است کشاورزى که در اسلام، آنقدر به آن اهمیت داده شده است و بعضى از ائمه ما خودشان مىرفتند سراغ اینکه به کشاورزى سرکشى بکنند و گاهى هم شاید عمل. از اینجهت ما باید این بُعد را تقویت کنیم، یعنى هم دولت تقویت کند و هم برادران کشاورز. همه همت خودشان را بگمارند که کشاورزى را تقویت کنند.(صحیفه امام، ج 18، ص 433)

همین باورِ توانایى، شما را توانا مىکند. اگر افکار یک ملتى وابستگى به قدرت بزرگى داشته باشد، تمام چیزهاى آن ملت، وابستگى پیدا مىکند. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما مىتوانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست. اگر کشاورزان ما باورشان این باشد که ما مىتوانیم در کشاورزى به جایى برسیم که صادر کنیم و وابسته به غیر نباشیم، بلکه دیگران به ما محتاج باشند، مىتوانند.(صحیفه امام، ج 14، ص 308)

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

مصرف نود درصد آب کشور!

امام خامنهای(مدظلهالعالی): صرفهجویى لازم است؛ از تولید تا مصرف تا بازیافت. آب را صرفهجویى کنیم، یعنى از سدهایمان صیانت کنیم، شبکههاى آبرسانى را اصلاح کنیم، آبیارىهاى باصرفه در کشاورزى را آموزش بدهیم که چه جورى آبیارى بشود. البته این کارها خوشبختانه در این سالها به میزان زیادى انجام گرفته، اما اینکافى نیست؛ باید توسعه پیدا کند. زمینهسازى کنیم براى کاهش مصرف آبخانگى.(1/1/1388)

از آب در کشور استفاده بهینه بشود. ما امروز از آب در کشور استفاده بهینه نمىکنیم. سال گذشته که بنده مسأله اصلاح الگوى مصرف را مطرح کردم، پژوهشگران کشورمان تحقیق کردند، به ما اطلاع دادند که اگر آبى که در کشور مصرف مىشود، ده درصد آن صرفهجویى شود، این ده درصد به قدر تمام استفادهاى است که امروز براى شرب خانگى و براى صنعت، مورد استفاده قرار مىگیرد. امروز نود درصد آب کشور در بخشهاى کشاورزى مصرف مىشود - مصرف غلط، مصرف اسرافآمیز - ده درصد دیگر براى آب شرب و براى صنعت و براى مصارف گوناگون به کار مىرود، یعنى اگر در کار کشاورزى ما ده درصد صرفهجویى کنیم، مقدار مصرف شرب و صنعت و امثال اینها به دو برابر خواهد رسید، اینقدر مسأله مهم است.(1/1/1389)

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴ ق.ظ
  • میز اول