میز اول

تحلیل سیاسی

میز اول

تحلیل سیاسی

۵۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

یک کلمه مىنویسد
یک ملت قیام مىکند

 

 

به مناسبت سالروز لغو امتیاز تنباکو در پى فتواى آیتالله مجاهد، میرزا محمدحسن شیرازى

 

امام خمینی(ره): قریب صد سال سابق، پیرمردى در یکى از دهات عراق - سامره - وقتى دید ایران در معرض فشار خارجى‌ها هست و آن قرارداد ننگین را در آن زمان بسته بودند، این پیرمرد که در کنج یک ده بود، یک سطر نوشت و همه قواى خارج و داخل نتوانستند در مقابل این یک سطر استقامت کنند. آن، مرحوم میرزاى بزرگ‌قدس سره بود که در سامره تنباکو را تحریم کرد، براى این‌که تقریبا ایران را به واسطه قرارداد تنباکو در اسارت گرفته بودند و ایشان یک سطر نوشت که «تنباکو حرام است». (در این موقع) حتى بستگان خود آن جائر و حرمسراى خود آن جائر هم به آن فتوا ترتیب اثر دادند و قلیان‌ها را شکستند و در بعضى جاها تنباکوهایى که قیمت زیاد داشت، (به) میدان آوردند و آتش زدند و آن قرارداد را شکست دادند و (آن) قرارداد لغو شد. اینها یک همچو چیزى را دیدند که یک روحانىِ پیرمرد در کنج یک دهى از دهات عراق، یک کلمه مى‌نویسد و یک ملت قیام مى‌کند و قراردادى (را) که ما بین شاه جائر و انگلیس‌ها بود، به هم مى‌زند.(صحیفه نور، ج 13، صص 175 - 176)

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

دیپلماسى
یک جنگ است!

 

اهمیت نقشآفرینى نیروى قدس در مناسبات بینالمللی

 

 

 

اشاره: رهبر انقلاب اسلامى در سخنرانى تلویزیونى خطاب به ملت ایران در تاریخ 12/2/1400 درباره نیروى قدس که از عوامل تحقّق سیاست عزّتمند جمهورى اسلامى در منطقه است فرمودند: «نیروى قدس بزرگترین عامل مؤثّر در جلوگیرى از دیپلماسى انفعالى در منطقهى غرب آسیا است؛ نیروى قدس در منطقهى غرب آسیا یک سیاست مستقلّ جمهورى اسلامى را و سیاست عزّتمدار جمهورى اسلامى را تحقّق بخشیده... ما باید مستقل و عزّتمند و پُرتلاش و پُرتوان عمل کنیم و این کار را در منطقه بعضىها کردهاند و بحمدالله به نتیجه رسیدهاند

    کلیدواژه: دیپلماسى؛ سردار سلیمانى؛ سبک زندگى اسلامى؛ قدرت نرم؛ سیاست خارجى؛ نیروى قدس

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

مذاکرات وین
و اما و اگرهای آن

 

سرخطهای تحلیلی و تبیینی

 

 

 

    کلیدواژه: مذاکرات وین؛ برجام؛ تحریمها؛ مذاکره با آمریکا

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

چند نکته در باره مصوبه شوراى نگهبان
در باره قانون انتخابات

 

 

 

    کلیدواژه: قانون انتخابات؛ رجل سیاسى؛ ریاست جمهورى؛ صلاحیت شوراى نگهبان؛ داوطلبان انتخابات

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

دلایل کوتاه آمدن بن سلمان
در برابر ایران

 

 

اشاره: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر گفتگوهای ایران و عربستان در عراق به گوش رسید. اخباری که چند روز بعد رسما تأیید شد. در باره چرایی این گفتگوها تحلیلهای مختلفی هست که همه آنها نقاط مشترکی دارند. این مقاله نکات اصلی و مشترک آن تحلیلها را مرور میکند.

    کلیدواژه: بنسلمان؛ مذاکرات ایران و عربستان؛ جنگ یمن؛ آلسعود

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

فصلی نوین در دفاع مقدس
مردم مقاوم فلسطین

 

 

 

 

اشاره: قدس شریف، در میانه فصل بهار روزهای پرالتهاب و داغی را میگذراند. شواهد و قراین حکایت از شکلگیری فصلی جدید در مقاومت پیروز فلسطینیان دارد. این مقاله به برخی ریشههای حوادث اخیر میپردازد.

    کلیدواژه: فلسطین؛ مسجدالاقصی؛ هیکل و معبد؛ صهیونیستها

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

پشت صحنه فاجعه خونبار
دبیرستان سیدالشهداء کابل

 

 

 

 

اشاره: فاجعه روز شنبه 18اردیبهشت در مقابل دبیرستان حضرت سیدالشهداى کابل و قتلعام مظلومانه دختران بیگناه شیعه موجى از غم و اندوه را در جهان و بهویژه جهان اسلام، بهوجود آورد. این مقاله اشاراتى به دستهاى پشت پرده سریال حوادث امنیتى و خرابکارانه در افغانستان دارد.

    کلیدواژه: دبیرستان سیدالشهداء کابل؛ انفجار؛ افغانستان؛ طالبان؛ داعش

ↆ برای ادامه متن کلیک کنید.

عراق؛ تحرکات تاکتیکى
براى جبران ناکامىهاى راهبردى

 

 

 

 

اشاره: در روزهاى اخیر تحرکات آشوبگرانهاى در عراق اتفاق افتاد که مهمترین آن، حمله به کنسولگرى ایران در کربلاى معلا بود. درباره چرایى تحرکات اخیر چند نکته هست که باید در تحلیل آن مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژه: عراق؛ کنسولگرى ایران؛ استکبار جهانى؛ سفارت ایران در عراق

 برای ادامه متن کلیک کنید.

تا انتخابات 1400

تقابل «انگیزهسوزی» و «انگیزهسازی»؛
روح حاکم در انتخابات 1400

 

(ویژهنامهای برای انتخابات 1400)

 

 

 

    کلیدواژه: انگیزهسوزی؛ انگیزهسازی؛ انتخابات؛ آگاهیبخشی؛بصیرت افزایی؛ من رای میدهم

 برای ادامه متن کلیک کنید.

مناسبت ها

یوم المصیبة

 

(به مناسبت هشتم شوال؛ سالروز فاجعه تخریب حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام)

 

 

 

 

اشاره: هشتم شوال سالروز هتک حرمت و تخریب قبرستان افلاکى بقیع به دست عمال روسیاه صهیونیزم جهانى در سال 1344 ه. ق (31 فروردین 1305) مىباشد که با الهام گرفتن از اسلاف خویش ابرههوار دست به جنایتى هولناک زدند. با گذر یک قرن از این واقعه تلخ و جانکاه، هنوز مصیبت آن بر دلها سنگینى مىکند و الحق هشتم شوال، روز مصیبت عزاى جهان اسلام و امت اسلامى است.

    کلیدواژه: یوم المصیبة؛ فرقهها؛ عصر ظهور؛ امام زمان؛ جریانات انحرافى؛ فرقههاى ضاله؛ وحدت اسلامى

 برای ادامه متن کلیک کنید.

جمعیت؛
موهبتى عظیم اما مغفول

 

(به مناسبت 30 اردیبهشت؛ روز ملى جمعیت)

 

 

 

    کلیدواژه: جمعیت؛ قوى شدن؛ فرزندآورى؛ سیاستهاى کلى خانواده

 برای ادامه متن کلیک کنید.

بازخوانى تحلیلى
نهضت تحریم تنباکو
در بیان امام خامنهاى

 

(به مناسبت سالروز پیروز نهضت تحریم تنباکو؛ 25 اردیبهشت 1270)

 

 

 

 

اشاره: نقش عنصر ایمان دینى در پیروزیهاى تاریخى ملت ایران به نظر رهبر معظم انقلاب، نیرومندسازى، مقاومسازى و بالا بردن قدرت کشور وظیفه ملى و دینى آحاد ملت است، و روش قدرتمندى کشور نیز، توجه به عناصر اقتدار است که اولین آن عناصر، ایمان دینى است. (نک: 19/10/1395) معظمله براى تبیین این حقیقت که «ایمان دینى جزو مهمترین عناصر مقاومت و تحرّک این کشور است» (همان) به تجربه تاریخى استناد کردند و پنج واقعه تاریخى را نمونههاى شاخص اقتدارآفرینى ایمان دینى معرفى کردند. بهطورى که اساسا «هر حرکتى در این کشور انجام گرفته است که اثرگذار، جریانساز و مؤثّر بوده است، عنصر ایمان دینى حرف اوّل را در آن مىزده است (همان)

پنج واقعه تاریخى مورد اشاره امام خامنه‌اى عبارت است از:

1) نهضت تنباکو

2) نهضت مشروطه‌

3) نهضت ملى نفت‌

4) نهضت پانزده خرداد

5) حماسه دفاع مقدس. (نک: همان)

    کلیدواژه: تنباکو؛ رژى؛ انگلیس؛ نفوذ استعمار؛ میرزای شیرازی

 برای ادامه متن کلیک کنید.

زبان فارسی؛
دغدغهای همچنان باقی

 

(به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی)

 

 

 

    کلیدواژه: زبان فارسی؛ انقلاب حروف؛ تمدن ایرانی اسلامی

 برای ادامه متن کلیک کنید.

یک نفس موعظه

توبه از نفاق

 

 

وقتى که بزرگى گناه نفاق و شدت عذاب و زیانکارى منافق دانسته شد، به حکم عقل، واجب فورى است که شخص منافق از نفاق خود توبه کند و چون نفاق از بى‌ایمانى یا ضعف ایمان است؛ پس باید از کفر و شرک خود پشیمان شده، درصدد تحصیل ایمان و توحید کوشش نماید و به زینت صدق و اخلاص خود را آراسته کرده، ظاهر و باطن خود را یکى سازد.

ظاهر و باطن اگر باشد یکى‌/نیست کس را در نجات او شکى‌

قرآن مجید پس از ذکر عذاب‌هاى منافقین مى‌فرماید: «...مگر کسانى‌که توبه کنند و خودشان را اصلاح نمایند و به خدا بچسبند و دین‌شان را براى خدا اصلاح و خالص نمایند؛ اینان همراه مؤمنین‌اند و خداوند بزودى به مؤمنین پاداش بزرگى مى‌دهد. (نساء، آیه 146)

در این آیه براى توبه از نفاق، اوصاف متعدد و دشوارى ذکر فرموده که ریشه‌هاى نفاق، جز به این اوصاف خشک نمى‌شود: 1) توبه: یعنى رجوع از کفر و شرک به ایمان به خدا 2) اصلاح: یعنى توب؟ تنها کافى نیست، مگر درصورتى‌که خود و اعمالش را اصلاح نماید. 3) اعتصام به حق: یعنى اصلاح هم‌سودى ندارد، مگر این‌که به خدا اعتصام جوید؛ یعنى از کتاب خدا و سنت پیغمبر (ص) پیروى کند. زیرا راهى به‌سوى خدا نیست، مگر راهى که خودش معین فرموده است. 4) اخلاص: یعنى اعتصام به خدا در صورتى نافع است که دین‌شان را براى خدا خالص کنند.

 

گناهان قلبى چارهاش سختتر است

سرّ این مطلب آن است که گناهان قلبى که جایش ذات انسانست مانند نفاق، سخت‌تر و چاره‌اش مشکل‌تر است از گناهانى که با جسم انجام مى‌گیرد مانند زنا و سرقت. زیرا در گناهان جسمى همان حسرت و پشیمانى حقیقى و در مثل سرقت، پس دادن مال به صاحبش در پاکى از آن گناه کافى است، ولى در گناه قلبى مانند نفاق، حسرت و پشیمانى تنها کافى نیست و تاریکى دل به این ترتیب برطرف نشدنى است، مگر با طى مراحل ذکر شده در آیه. مثلا کسى‌که چندى از عمرش در ریاکارى بوده و پشیمان گردیده است، این پشیمانى تنها او را پاک نمى‌کند و بیمارى دلش را شفا نمى‌دهد، بلکه واجب است حالش را اصلاح کرده و از همان راهى که پروردگار مقرر فرموده، به او اعتصام جوید و نزدیک شود و آن انجام واجبات و ترک محرمات است. بنابراین باید تمام عباداتى که به‌سبب ریاء باطل و فاسد بوده، دوباره با اخلاص کامل انجام دهد.

 

دستورالعمل اخلاص

براى مخلص شدن باید جز نماز جماعت و پرداخت زکات واجب و حج که دستور رسیده آن‌ها را آشکارا انجام دهند، سایر عبادات را مدتى پنهان از خلق انجام دهد؛ خصوصا انفاق‌هاى مالى را طورى بدهد که جز خدا کسى نفهمد، تا به‌تدریج اقتضاى ریاکارى و نمایش به خلق از دلش بیرون رود. تا به جائى برسد که مدح و ذم خلق در نظرش مساوى باشد و هیچ‌کدام در او اثرى نگذارد.# (کتاب قلب سلیم، آیت الله دستغیب، ص 70-73)

 

شهدشهود

سیدالاسرا

 

به مناسبت سالروز درگذشت سید علی اکبر ترابی فرد

 

دزد قالیچه

نجف بودیم. صدای آی دزد آی دزد که بلند شد، رفتم داخل کوچه. دزدی قالیچه‌ای از منزل سید علی اکبر زیر بغل داشت که به تور مردم افتاد. مرحوم ابوترابی با عجله خود را به کوچه رساند. دست سارق را گرفت و گفت: آقا جان! چرا بدون خوردن صبحانه رفتی؟! به آن افراد هم گفت: این شخص مهمان ماست و من خودم قالیچه را به او دادم. کاری به او نداشته باشید. با هم به منزل آمدند. سارق شرمنده نشسته بود و منتظر بود که آقای ابوترابی تحویل پلیسش دهد. همسر سید، صبحانه‌ای از بهترین سر شیرهای نجف تهیه کرده بود. اما خبری از پلیس نبود. موقع رفتن آقای ابوترابی قالیچه را زد زیر بغلش، قبول نمی‌کرد. گفت: اگر نبری همسایه‌ها می‌فهمند، شما صاحب این قالیچه نبوده‌ای. با شرمندگی قالیچه را برد. صبح روز بعد با گریه و شرمندگی آمده بود در خانه سید. توبه کرده بود. می‌گفت: شما هدایتم کردید. می‌خواهم دستم را بگیرید.

 

مشگلگشا

پدر بزرگم وصیت کرده بود که مبلغ 18 هزار تومان به سید علی اکبر کمک کنیم تا خانه بخرد. روزی پدرم به منزل ما آمد و آن مبلغ را به من داد و گفت این‌را در جایی نگهداری کنید تا زمان خودش به ایشان بدهیم. بعد از چند روز که برادرم خانه‌مان آمد، ناخواسته داستان آن مبلغ را به او گفتم. خیلی خوشحال شد گویا می‌خواست بال دربیاورد. گفت: برو آن پول را بیاور. پرسیدم: می‌خواهی با این پول چه کنی؟ گفت: نانوای محله‌مان چند روزی است که ورشکسته شده و با پنج فرزند می‌خواهد خانه‌اش را بفروشد تا قرض‌هایش را بدهد. دیشب به اهل بیت(ع) متوسل شدم تا بتوانم مشکل ایشان را حل کنم و الان هم خوشحالم که‌ می‌توانم با این پول بدهی او را بدهم.

 

مرد عظیم

صبح بود، رئیس صلیب سرخ که فردی کار کشته و باسواد بود، پس از سال‌ها به اردوگاه ما آمد. درخواست کرده بود که با بزرگان و فرماندهان اسرا صحبت کند. صحبت‌هایش با حاج آقا حدود یک و نیم ساعت به طول انجامید، وقتی حرف‌هایشان تمام شد، پرسیدم: بزرگ ما را چه طور دیدید؟ گفت: اگر در دنیا فقط 5 نفر سیاستمدار مثل ایشان داشتیم، دنیا اصلاح می‌شد. ایشان واقعا مرد عظیمی هستند و من نظیرشان را در هیچ اردوگاهی ندیده‌ام.#