میز اول

تحلیل سیاسی

میز اول

تحلیل سیاسی

لبنان؛ مقاومت؛ حزب الله؛ اعتراض؛ آشوب

يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵ ق.ظ

لبنان در مواجهه با سناریوهای
آشوب
سازی دشمن

 

5 دقیقه (زمان تخمینی مطالعه این متن)

 

اشاره: آنچه این روزها درلبنان می‌گذرد تقلاهای جناح غربگرای لبنان برای مقابله با جبهه مستحکم مقاومت اسلامی است. در کنار معطلی لبنان برای شکل‌گیری دولت، حالا این کشور شاهد التهابات خیابانی هم هست. همه این‌ها بخشی از سناریوی مشغول‌سازی مقاومت است. این مطلب اشاره‌ای به چرایی این وقایع دارد.

       کلیدواژه: لبنان؛ مقاومت؛ حزب الله؛ اعتراض؛ آشوب

گروهی از مردم شهر طرابلس در شمال لبنان در روزهای گذشته، در اعتراض به اوضاع اقتصادی و معیشتی و هم‌چنین تمدید قرنطینه سراسری دست به تظاهرات‌زده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. به‌دنبال آن، ارتش اطراف مراکز مهم و دولتی حلقه امنیتی تشکیل داده و مانع نزدیک شدن معترضان به این مراکز شد. با گسترش دامنه اعتراضات، نیروهای امنیتی علاوه بر گاز اشک‌آور، برای پراکندن مردم از سلاح‌های گرم استفاده کرده و به گفته منابع لبنانی، تا کنون ده‌ها نفر زخمی و چند نفر کشته شده‌اند. در این درگیری‌ها ده‌ها تن از نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‌اند. همزمان، در سایر مناطق لبنان مانند بیروت، صیدا و بقاع نیز وقوع تظاهرات و اعتراضات گزارش شده است.

 

چرایی وضعیت کنونی لبنان

یکم- لبنان بدترین بحران اقتصادی خود را از زمان پایان جنگ داخلی در سال 1990 تاکنون تجربه می‌کند. این بحران با شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه عمومی، ابعاد گسترده‌تری یافته و بسیاری از قشرهای مختلف جامعه را به زیر خط فقر کشانده است. به گزارش سازمان ملل در حال حاضر نیمی از جمعیت لبنان زیر خط فقر و یک چهارم لبنانی‌ها زیر خط مطلق فقر زندگی می‌کنند. یکی از معضلات دیگر لبنان، گسترش فساد مالی در این کشور است. سازمان شفافیت بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره فساد مالی در کشورهای مختلف جهان اعلام کرد از مجموع 180 کشور، لبنان با رتبه 149 یکی از کشورهای پر فساد محسوب می‌شود.

دوم- لبنان همچنان با خلا دولت مواجه است. دولت حسان دیاب پس از انفجار مهیب در بندر بیروت که منجر به کشته شدن بیش از 200 نفر و ویرانی چندین محله شد استعفا کرد. برای بسیاری از لبنانی‌ها فاجعه انفجار بیروت نمادی از بی‌تفاوتی رهبران سیاسی بوده است. سعد حریری، نخست وزیر لبنان که قبلا در پی تظاهرات گسترده لبنانی‌ها کناره‌گیری کرده بود اکنون دوباره به صحنه سیاست بازگشته و در پی تأسیس کابینه جدید خود است. اما با توجه به اختلافات بین گروه‌های سیاسی هنوز موفق به تشکیل کابینه نشده است. حوادث طرابلس نیز از محبوبیت او کاسته و کار او را مشکل‌تر خواهد کرد.

سوم-نکته مهم، در شکل‌گیری این اعتراضات این است که، جریان 14 مارس با محوریت المستقبل تلاش می‌کند تا با حمایت از آشوبگران در طرابلس، میشل عون را به پذیرش ترکیب مورد نظر حریری برای کابینه جدید وادار سازد. به عبارتی حریری حوادث طرابلس را محملی برای مخابره پیام خود به بیروت در جهت تحقق اهداف سیاسی خود قرار داده است.

چهارم- نکته اصلی اما؛ چیزی نیست جز تشدید فشار بر روی مردم لبنان و مقصر قلمداد کردن جریان مقاومت به‌عنوان علت العلل مشکلات کنونی. همان شگرد دیرپایی که اکنون در ایران هم به کار گرفته می‌شود.

در لبنان نیز جریان غربگرا در صدد است مشکلات به میراث مانده از فساد و سوءمدیریت جریان غربگرا را به جریان مقاومت نسبت دهد واز این رهگذر حزب الله را به سمت انفعال و تغییر رفتار در برابر مثلث غربی، عربی و عبری سوق دهد.

پنجم-درحال حاضر لبنان درگیر یک جنگ ترکیبی با محوریت تشدید مشکلات اقتصادی و مکمل‌های سیاسی و تبلیغاتی و روانی است که نقطه آماج آن ادراکات و محاسبات و رفتار مردم در مواجهه با مقاومت و سوق دادن حمایت مردمی از مقاومت به سمت‌ بی‌تفاوتی و سپس اعتراض و آشوب برای تضعیف این جبهه است. آرزویی که قطعا برای دشمنان حزب الله محقق نخواهد شد. سید مقاومت و جریان مقاومت برگ‌های برنده‌ای برای روزهای سخت دارند که برای دشمن شگفت‌انگیز و پشیمان‌کننده خواهد بود.#

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵ ق.ظ
  • میز اول