میز اول

تحلیل سیاسی

میز اول

تحلیل سیاسی

مکر جدید مکرون ؛
نماد شیطنت اروپای مکار

 

5 دقیقه (زمان تخمینی مطالعه این متن)

 

اشاره: با بازگشت بایدن به کاخ سفید، سه کشور اروپایی که زمانی دریک تقسیم کار شیطانی، شعار عدم همراهی با ترامپ را میدادند، اکنون به میدان آمدهاند تا برای بایدن آتش تهیه بریزند و معرکه اجماعسازی بر علیه ایران را دوباره گرم کنند. این یعنی روی دیگر سکه فشار حداکثری با لعاب فریبنده مذاکره . این مقاله تبیینی برای اهداف فوق است.

       کلیدواژه: مکرون؛ فرانسه؛ عربستان؛ مذاکره؛ هستهای؛ برجام

بازیگران ثابت با بازی متفاوت

سیاست مهار حداکثری ایران در ۴۰سال گذشته، یک راهبرد همیشگی بوده است. تاکتیکها و تکنیکها فرق کرده اما بازیگردانی آمریکا و صهیونیسم و بازیگری اروپا در عرصه بین الملل و ارتجاع عرب در منطقه کماکان ادامه یافته است. اکنون با پایان یافتن دوران یکجانبهگرایی ترامپ و آغاز دوباره رویکرد چندجانبهگرایی بایدن، سمت و سوی تحریم حداکثری به تحریم هوشمند، تغییر یافته است. این بار نیز مانند روال مستمر این سالها، فرانسه میداندار مقابله با ایران انقلابی است.

 

فرانسه و مکر جدید مکرون!

سیاست فرانسه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران، از ابتدا رویکردی مزوّرانه و دوپهلو بوده است. پاریس در گفت‌وگوهای برجامی روزی نقش پلیس خوب را بازی کرده و روزی دیگر در نقش پلیس بد و با ادعای مقابله با تهدید هسته‌ای ایران زیر میز مذاکره زده است. این بار اما مکرون شگردی جدید اما مضحک را پیش کشیده است. امانوئل مکرون، در این دوره، طی اظهاراتی عجیب، خواهان وارد کردن عربستان سعودی به روند مذاکرات احتمالی با ایران درباره اعاده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شده است!

 

در این باره چند نکته گفتنی است:

نکته اول- حقیقت آن است که پس از شکست سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی، جو بایدن با هدف بهبود وجهه جهانی ایالات متحده، حداقل در ظاهر، مدعی کنار گذاشتن این تقابل است. با این وجود در تقسیم کار پشت پرده اتحادیه اروپا و به‌ویژه فرانسه، حال پرچم اقدام‌های ضد ایرانی را غرب به دست گرفته و به آتش بیار معرکه تبدیل شده است. این درحالی است که این سه کشور به هیچکدام از تعهدات خود در این سالها عمل نکرده‌اند.

دوم- دلیل دیگر مطرح شدن این‌گونه اظهارات از زبان مکرون به منفعت‌طلبی پاریسی‌ها باز می‌گردد. با وجود همه اقدام‌های ضد انسانی آل سعود اما ریاض که گاو شیرده دونالد ترامپ لقب گرفته بود با دادن باج‌ها ی کلان توانست دولت سابق آمریکا را با خود همراه سازد. با این حال بسیاری از تحلیلگران اذعان دارند که با روی کار آمدن بایدن روابط میان واشنگتن و ریاض شکرآب شده و آل سعود دیگر بچه لوس آمریکا نخواهد بود. همین موضوع سبب شده پاریس که در ماجرای برجام و ورود سریع به بازار ایران منفعت‌طلبی خود را آشکار کرد، اکنون هم با کیسه دوختن برای دلارهای سعودی و در خوش رقصی برای ریاض این یاوه‌گویی‌ها را علیه کشورمان تکرار کند.

سوم- اما عامل سومی هم وجود دارد که به طرف سعودی باز می‌گردد. ریاض این روزها در حوزه داخلی و خارجی با بحران‌ها ی بسیاری دست به گریبان است. جنگ ۶ ساله یمن، رسوایی قتل جمال خاشقچی، مسائل حقوق بشری و ماجراجویی‌ها ی منطقه‌ای ریاض همه به عاملی در افزایش تنش دولت جدید آمریکا با حاکمان آل سعود تبدیل شده است؛ تا جایی که برخی حتی احتمال حمایت بایدن از محمد بن نایف ولیعهد معزول در مقابل محمد بن سلمان را بعید ندانسته‌اند. سعودی که در همه جبهه‌ها خود را در مقابل ایران بازنده می‌بیند در فراری رو به جلو و اتهام زنی به کشورمان از زبان مقامات فرانسوی تلاش دارد از این شکست‌ها شانه خالی کند.

جمع بندی این که؛ ماکرون به‌عنوان نماد نیرنگ و شیطنت خباثت‌آلود استعمارگران کهنه‌کار اروپایی در دوران جدید، درصدد سوق دادن مواجهه خود از پلیس خوب به پلیس بد هستند. مکرون در این میدان هم به جهت جاه‌طلبی شخصی‌اش و هم بخاطر باج‌خواهی از دولت درمانده و مستأصل بن سلمان با طرح مضحک ورود عربستان به برجام، درصدد رفع و رجوع مشکلات داخلی خود است. بیچاره بن سلمان مفلوک، که در این میان باید باخت دو سر را تجربه کند.#

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶ ق.ظ
  • میز اول